جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۲
کد خبر: ۷۰۵۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵

هشدار معاون شهردار برای پیشگیری از مرگ خاموش

معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد: آشنایی با علائم مسمومیت گاز مونوکسید کربن در کاهش حوادث نقش اساسی دارد.
به گزارش شهر، مجتبی عبدالهی آشنایی شهروندان را با گاز نامرئی مونوکسید کربن ضروری خواند  و گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرمازا و بخاری‌های گازسوز، مردم باید در نصب بخاری‌ها و استفاده از آن دقت لازم را کسب کرده و از کارشناسان و متخصصان بهره‌گیری کنند، زیرا گاز مونوکسیدکربن غیرقابل لمس، بی‌ بو و بی‌رنگ است و نا آگاهی و نداشتن شناخت کافی درباره آن به راحتی مرگ شهروندان را در پی دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان این که مسمومیت با گاز مونواکسید کربن علایمی شبیه به سرماخوردگی دارد و فرد را دچار آب ریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می‌نماید و در حالات شدیدتر باعث تهوع و تشنج فرد شده و در نهایت منجر به کما و مرگ می‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان باید همواره در نظر داشته باشند در صورت بروز علائمي از این قبيل بلافاصله با سامانه 125 آتش نشانی تهران و شماره 115 اورژانس تماس حاصل نمایند.

وی با اشاره به این که با افزایش سرمای هوا، موارد ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن افزایش می‌یابد، گفت: برای جلوگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن باید از متخصصان و کارشناسان آشنا با وسایل گرمایشی برای وصل کردن بخاری و آبگرمکن‌های گازی استفاده و از سالم و باز بودن مسیر دودکش آن اطمینان حاصل کنند.

عبدالهی همچنین به شهروندان توصیه کرد: کلاهک دودکش بخاری باید حالت H داشته و دچار فرسودگی نشده باشد، چون در این صورت باعث برگشت دود به داخل لوله بخاری می‌شود و در مسمومیت‌های شدید باید ابتدا فرد را از محیط خارج کرده و به مصدوم تنفس مصنوعی داده شود و چنانچه مقدور باشد تنفس با اکسیژن بر تنفس با هوای آزاد ارجحیت دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پایان افزود: بسته بودن تمام در و پنجره ها و مسیرهای ورودی هوا در اماکنی که از وسایل گرمایشی شعله دار و گاز سوز استفاده می‌کنند، بسیار خطرناک است.
نظر شما